scrapohobby

Alla inlägg den 21 december 2010

Av scrapohobby - 21 december 2010 06:14

Ja, så har vi kommit till den 21 december. Nu är det inte många dagar kvar till dopparedan'. Jag vet inte hur många av er där ute som fortfarande doppar i grytan. Som fosterbarn fick jag smaka på det i min ungdom.


Nog om mina matupplevelser... (men, åååh... snart är det dax för kålrotslåda... bara någon dag kvar... :-)... ). Ikväll skall jag göra antingen morotoslåda, kålrotslåda eller kanske de underbara julstjärne-"bakelserna" (joulutortut).


...


Här är min tag som öppnar lucka 21 i Scrap & Hobbys tag-kalender. Jag har låtit inspirationen från Tim Holtz vägleda mig med denna tag...


Jag fick idén om att stansa ut något med Martha Stewarts Iron Gate-stans. Min tanke var att det skulle bli ett ihopknött staket, men jag kom att ändra mig när jag insett att den gröna färgen skulle passa bra som en buske - t ex framför ett hus.

Därefter stansade jag ut Timpans Rickety House i riktigt hård wellpapp, som jag sedan färglade med några bruna nyanser (distress ink pads). För att ge det hela en lite rustikare look, strök jag på Vintage photo Distress stickles... Ta och testa det, det blir en riktigt fräck - sandpappersliknande struktur...


Jag färglade bakgrunden blå och lite gul i mitten - där jag tänkte mig att ljuset inifrån huset kunde illustreras.


  


Efter att ha limmat dit både hus och "staket/häck" - kände jag för att sätta på något mera. Jag mindes att Timpan jobbat med djup i sina alster, så jag beslutade mig för att göra samma sak. Jag stansade ut staket med On the fence-stansen och limmade dit den som en båge. Först senare insåg jag att jag kunde göra en halv åtta av det hela, genom att limma mittendelen av staketet med busken.


Därefter kom jag till det jag hela tiden velat få med i detta projekt, nämligen en av de fina biljettstämplarna (odds and ends) som Tim Holtz släppt i år, i sitt hundrade stämpelset! Ja, ni läste rätt... HUNDRADE! Han har allt hållt på ett tag, den där mannen...


Det finns flera olika stämplar - både för Halloween, jul och Valentin-dagen. Det finns också en halvtom biljett - som du kan sätta in olika uttryck i. Jag valde "live the LIFE you've imagined...".


Jag satte det på sniskan mellan huset och häcken.


  


Efter att ha sorterat mina smådekorationer i käcka 14-facks plastlådor, kom jag på att jag hade käcka bakgårds-katt-knappar från YouDo, som bara väntade på att få komma till användning. Jag letade upp den fräckaste katten av alla, och sen var det bara att limma fast den på staketet.


För att märka ut dagens datum, ville jag använda en brevlåda. Jag kom sedan på att jag hade en sådan från DoodleFactory. Jag stansade ut den lilla cirkeln och skrev siffran 21 för hand. JO, jag vågade faktiskt :-)!


Efter att ha sett att det fanns utrymme för något bakom i halv-åtta-staketet, bestämde jag mig för att använda Timpans branch tree-stans. Jag stansade ut även denna i riktigt kraftig wellpapp, och färglade den med Walnut Stain - både från dyna och distress stickles.


  


För att få till en snygg finish på tagen, beslutade jag mig för att stämpla stämplar med Inkidos fina stjärnstämpel. Jag glittrade till dem lite, för att ge lite blingkänsla till denna "kväll".


Snöeffekten har jag fått till med både glitterflock och vit pearl maker.

Av scrapohobby - 21 december 2010 05:30

Det var riktigt skoj att se Maria skapa, både på torsdagen och fredagen.


Jag passade på att fota korten, även om fotona aldrig gör korten rättvisa... :-(. Lyckliga äro istället de som faktiskt får dessa i sin hand och kan titta på dem "live" :-).


Maria Började med att låna tips från Mim, med de tredimensionella granarna. Med röda halvpärlor, ser det ju riktigt fint ut :.). Och ser ni... - även Maria gillar wellpapp :-).

Papper från BoBunny och stämpel från Reprint.


  


   


Här kommer nästa kort.

Vintage-julpapper med flera jultemabilder, julpapper från Inkido. Stjärnstämpel i bakgrunden också frånInkido. Här är den stämplad med Memory vit dyna, och glittrad därefter med stickles.


  


En underbar metallblomma och vit spets för att avsluta det hela.


     


Här är kort nummer tre. Och se vad fint det blir med vit och mässing-färgad crackle paint från Tim Holtz på den snedlagda wellpappbiten!


  


Det sticker visst fram lite spets där under... Det tycker jag var lite fyndigt...


     


Kort nummer fyra.

Jag tycker att det är väldigt praktiskt med de här vintagebilderna, för då behöver man som t ex nybörjarpysslare inte investera i både stämplar, stämpelfärg och rengöringsmedel. Det är ju bara att använda sin sax där hemma och sätta igång :-).


Och ser ni så käckt det blir med lite spets bakom det rivna bakgrundspapperet!

En av Martha Stewarts många många snöflingestansar. Tyvärr har vi fått reda på att vi i Sverige inte längre kan beställa stansar och andra tillbehör från just Martha Stewart längre. Så det blir till att hamstra på de stansar man lyckats få tag i tills möjligheten uppenbarar sig igen.

Här ser ni Doily Lace in action under spetsen.

        


Jag hoppas på att kunna bjuda på fler alster från Maria, så småningom... Men kanske blir det inte förrän nästa jul... Även om vi planerar flera inspiratörsträffar i lokalen under nästa år :-).


// Sari

Presentation


Scrap & Hobby hittar du på Sävedalens köpgata.
Vi säljer saker till både scrapbooking, korttillverkning, pärlor och diverse för smyckestillverkning samt allmänt pyssel med t ex tovning, trädtaljer m m.

Fråga mig

3 besvarade frågor

LÄNK TILL BUTIKEN

DESIGNTEAMET

VI GILLAR

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Varumärken


Skapa flashcards